9 hyvää syytä elää, on inhimillinen ja humoristinen tarina selviytymisestä, ystävyydestä ja toivon löytämisestä silloinkin, kun on vaikeaa löytää merkitystä elämälleen. Kolmekymppinen Klara Harmaa kamppailee elämän perusasioiden kanssa; uudesta kodista ulos lähteminen pelottaa ja ajatuskin vieraille ihmisille puhumisesta ahdistaa. Elämästä on katoamassa ilo ja merkitys. Klara saa tukihenkilöltään mahdottomalta tuntuvan tehtävän: kirjoittaa joka päivä vihkoon 9 hyvää syytä elää.
Mielikuvituksensa avulla ja tukihenkilön kannustuksella, hän uskaltautuu ulos ja tutustuu vähitellen naapureihinsa. Muistisairaan vanhuksen, syömishäiriöstä kärsivän koululaisen, lähikaupan kassan, elämän kolhiman alkoholistin, maahanmuuttajan, postinkantajan ja erään rescue-koiran kohtalot kietoutuvat osaksi Klaran arkea. Pian elämään löytyykin sävyjä, joiden kauneutta ja merkityksellisyyttä voi vain ihmetellä.
Anna Krogeruksen kirjoittama näytelmä tuo herkän ihmisen näkökulman esiin yhteiskunnassa, jossa korostetaan suoriutumista ja yksilön vastuuta. Näytelmä muistuttaa, ettei ihmisyys synny yksin, vaan yhdessä toisten kanssa.
Lavalla nähdään Tikkurilan Teatterin harrastajanäyttelijät. Esityksen visuaalisesta maailmasta vastaa Pikku-Markku Tuominen, puvustuksesta Anu Kamppila, rekvisiitasta Aila Pelkonen, äänisuunnittelusta Miika Elmgren ja koreografiasta Soile Vedenpää. Yhdessä ohjaajan ja näyttelijöiden kanssa he luovat teoksen, jossa jokainen osa-alue hengittää samaa tarinaa – koskettavasti ja voimalla.
9 hyvää syytä elää nähdään upeasti remontoidussa Kulttuuritehdas Vernissassa, joka avaa syksyllä 2025 ovensa yleisölle.
Anna Krogerus (s.1974) on palkittu näytelmäkirjailija. Hän kirjoittaa herkkiä ja monitasoisia, syvälle ihmisen sisään meneviä näytelmiä, jotka tasapainottelevat ahdistuksen ja riemun välillä. Krogeruksen tarkka ihmiskuvaus ja teatterin keinojen oivaltava käyttö tekevät hänen teksteistään helposti lähestyttäviä ja antoisia näytellä. Hänen näytelmässään katsotaan maailmaa usein lasten, syrjäytyneiden tai muuten heikommassa asemassa olevien näkökulmasta. Niissä on niin naiivia sadunomaisuutta kuin terävää ajankuvausta. (Nordic Drama Corner)